• Avdelingsmøtet - en viktig kommunikasjonsarena i barnehagen? 

      Modell, Ann-Kristin (Bachelor thesis, 2020)
      For å kunne forske frem svar måtte jeg ta utgangspunkt i et tema og en problemstilling, dette skulle være et grunnfeste i forskningen som kunne fortelle hva det var jeg ville finne svar på. Underveis gjennom både innsamling ...
    • Et uttrykk skal gi inntrykk 

      Larsen, Lise Vannebo (Bachelor thesis, 2023)
      "Dette blir spennende, prosjektarbeid er noe vi har lite er erfaringer med!», sa en tidligere praksislærer til meg. Denne setningen har holdt seg i bakhodet mitt fra en praksis i 2020. Jeg ble nysgjerrig, interessert og ...
    • Flerkulturell forståelse og inkludering i barnehage 

      Issa, Shatha (Bachelor thesis, 2023)
      For å forbygge og bryte ned fordommer, må pedagogisk ledere bli bevisst sine egne praksis, handlinger og oppfatninger, og hvilken innvirkning dette kan ha på anerkjennelsen av etniske minoriteters kulturelle bakgrunn og ...
    • Forebygging av seksuelle overgrep i barnehagen 

      Lyngvær, Katrine (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bacheloroppgaven ønsker jeg å finne ut om barn myndiggjøres i forhold til kropp og seksualitet i barnehagen, hvor temaet er forebygging av seksuelle overgrep. Jeg ønsker å finne ut hva informanten mener er viktig ...
    • Gutter som slutter. En intern kartlegging av frafall blant mannlige (og kvinnelige) studenter ved DMMH. 

      Emilsen, Kari; Lysklett, Olav B.; Nordli, Arnt (DMMHs rapportserie;2020:1, Research report, 2020)
      Tall viser at DMMH har rund 20% prosent menn som førsteprioritetssøkere, noe som betyr at menn er en marginalisert gruppe i utdanningen. Målet med undersøkelsen var å finne ut om det var større frafall blant mannlige enn ...
    • Historier fra virkeligheten 

      Berggren, Mai Josefsen (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har avgrenset definisjon av uformell kompetanse, til å gjelde en gruppe av vikarer. Med utgangspunkt i innledende tema, er problemstillingen satt til: «Ledelse, inkludering og mulighet for medvirkning i pedagogisk ...
    • Historietematiske estetiske erfaringer som basis for utvikling av historiebevissthet i barnehagen 

      Walter, Nina (Bachelor thesis, 2021)
      Ideen for bacheloroppgaven ble født da jeg var barnehagelærerstudent og samtidig jobbet som arkeolog ved utgravingen av «Klemenskirken» i Trondheim1. Her gjorde jeg erfaringer med hvor viktig det er å videreformidle ...
    • Implementering av digitale verktøy i barnehagen 

      Engstad, Eivind Brækkan (Bachelor thesis, 2022)
      Norges barnehager gjennomgår en digitaliseringsprosess, barnehagene benytter seg i økende grad av digitale løsninger for å utvikle administrative og pedagogiske oppgaver (Bølgan, 2018, s. 20). I SINTEF Digitals rapport ...
    • Medarbeidernes motivasjon 

      Lund, Elise (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har jobbet i barnehage i 6 år, og har sjeldent opplevd og vært umotivert. Det er gøy å jobbe i barnehagen, det er varierende og det er høyt tempo – akkurat slik jeg liker det. I løpet av de årene har jeg hatt mange ...
    • Motstand mot omorganiseringsprosesser 

      Aspen, Turid (Bachelor thesis, 2022)
      I sammenheng med endring er det veldig vanlig at endringen møter en form for motstand. Spesielt når det kommer til gjentatte endringer, hvor den kumulative effekten fører til økt stress og frustrasjon hos ansatte (Jacobsen ...
    • Voksenverdenens syn på medieinspirert lek 

      Johansen, Frida (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg har lenge visst at min bacheloroppgave kom til å handle om barns lek på en eller annen måte. Barns lek er kanskje det jeg selv er mest opptatt av både som student og ansatt i barnehagen. I likhet med mange andre ...